- Är det möjligt att ansöka om licens eller tillstånd på annat språk än svenska?
- Vad innebär kravet på vidimering av pass?
- Hur gamla får handlingarna som ska bifogas ansökan vara?
- Vem ska ansöka om licens? Vad gäller om jag vill lägga ut driften av delar eller hela verksamheten på en uppdragstagare?
- Vad gäller angående tekniska krav och ackreditering?
- Vad omfattar spelsystemet och var ska den vara placerat?
- Kan man ansöka om flera spelsidor på samma licens?
- Finns det sådana avtal med andra länder som avses i 16 kap. 2 § spellagen?
- Vilka omfattas av prövningen enligt 4 kap. 3 § spellagen?
- Krav på representant i Sverige för licenshavare utanför EES.
- Kan en sökande lämna konfidentiell information i ansökningsmaterialet, till exempel affärshemligheter?
- Vad avses med internationellt samarbete?
- Kan spelleverantörer söka tillstånd för spelprogramvara (B2B) i Sverige?
- Kommer endast ett begränsat antal licenser att utfärdas i Sverige?
- Är det möjligt att få en licens automatiskt om jag redan har en spellicens utfärdad av ett annat EU/EES-land?
- Måste licenshavaren ha sin webbplats registrerad under toppdomänen ”.se”?
Svar
1. Är det möjligt att ansöka om licens eller tillstånd på annat språk än svenska?
Efterfrågad dokumentation och de delar av dokumentationen som berör ansökan ska vara på svenska eller översatta till svenska. Det gäller dock endast dokument som ska bifogas ansökan enligt krav i författning och ansökningsblanketter. I de fall en handling innehåller mer information än motsvarande svenska handling behöver dessa delar inte översättas. Översättningen behöver inte vara gjord av auktoriserad översättare eller intygas men det är du som ansöker som ansvarar för att den är korrekt.
Spelinspektionen kan inte i förväg tala om vilka delar av en specifik handling som behöver översättas. Om sökanden inte har översatt alla de delar som Spelinspektionen senare behöver vid sin prövning behöver detta kompletteras.
2. Vad innebär kravet på vidimering av pass?
Fysiska personer som ska fylla i och skicka in bilaga A ska även bifoga en vidimerad kopia av sitt pass. Med detta menas att en annan person än den fysiska personen ska intyga att kopian av passet överensstämmer med originalet. Detta ska göras genom en underskrift och med namnförtydligande, datum och telefonnummer till den som vidimerar.
3. Hur gamla får handlingarna som ska bifogas ansökan vara?
Ett antal handlingar ska bifogas ansökan. I vissa fall rör det sig om handlingar som har ett givet datum, t.ex. en årsredovisning. I andra fall rör det sig om utdrag från andra länders motsvarighet till belastningsregistret. Den typen av handlingar ska vara aktuella och får som utgångspunkt inte vara äldre än 6 månader vid ansökningstillfället.
4. Vem ska ansöka om licens? Vad gäller om jag vill lägga ut driften av delar eller hela verksamheten på en uppdragstagare?
Det är den som ska tillhandahålla spel som ska ansöka om licens.
Licenshavaren kan i sin tur uppdra åt någon annan att utföra arbete eller operativa funktioner i licenshavarens verksamhet. Dock endast under förutsättning att licenshavaren ansvarar för
- den anförtrodda verksamheten mot spelaren,
- att verksamheten drivs av uppdragstagaren under kontrollerade och säkerhetsmässigt betryggande former, och
- att uppdraget inte försämrar Spelinspektionens möjligheter att övervaka att licenshavaren följer de regler som gäller för verksamheten.
Licenshavaren är fortsatt ansvarig för att verksamheten bedrivs enligt kraven i lagen och kan alltså inte frånhända sig ansvaret genom att anlita till exempel ett servicebolag som sköter driften av en spelverksamhet. På sidan 316 i regeringens proposition 2017/18:220 En omreglerad spelmarknad finns mer information
5. Vad gäller angående tekniska krav och ackreditering?
En licenshavares spelsystem, affärssystem, rutiner, dragningsutrustning och fysiska lotter ska bedömas av ett organ som ackrediterats för uppgiften.
Den som ansöker om licens ansvarar för att utrustning och liknande enligt 16 kap. 1 § spellagen uppfyller motsvarande krav såsom anges i 16 kap. 3 § spellagen.
Det är kraven i spellagen, spelförordningen och Spelinspektionens (tidigare Lotteriinspektionens) föreskrifter som ska vara uppfyllda.
Den som vill bli ackrediterad ska vända sig till Swedac eller motsvarande organisation i det land där den som vill bli ackrediterad är verksam. Swedac är Sveriges nationella ackrediteringsorgan och samordnar den svenska marknadskontrollen. Mer information finns på Swedacs hemsida.
För den som har licens att tillhandahålla spel för allmännyttiga ändamål enligt 6 kap. spellagen gäller i vissa fall andra tekniska krav. Här hittar du mer information om vilka tekniska krav som gäller för allmännyttiga ändamål.
Informationstillgångar i spel- och affärssystem
Den som tillhandahåller spel ska bland annat se till att spelsystem och affärssystem uppfyller de tekniska kraven i Spelinspektionens föreskrifter och allmänna råd om tekniska krav samt ackreditering av organ för den som ska kontrollera, prova och certifiera spelverksamhet (SIFS 2022:3). Innan dessa system används i spelverksamheten ska ett ackrediterat organ bedöma om licenshavaren uppfyller de tekniska kraven (16 kap. 1 och 3 §§ spellagen (2018:1138)).
Ett spel- och affärssystem består av en eller flera informationstillgångar som licenshavaren själv definierar i en förteckning (1 kap. 5 § andra stycket och 5 kap. 1 § SIFS 2022:3).
Klassificering av informationstillgångar
Informationstillgångar definieras och dess relevans klassificeras av licenshavaren (5 kap. 2-3 §§ SIFS 2022:3).
Om en licenshavare måste ändra i en informationstillgång behöver en ny bedömning av dess klassificering göras. När i tiden ändringen ska granskas av det ackrediterade organet beror på hur informationstillgången har klassificerats (se 6 kap. 2 § SIFS 2022:3).
Ny informationstillgång
En ny informationstillgång ska bedömas av ett ackrediterat organ innan den används i spelverksamheten (16 kap. 3 § spellagen).
Förändring av informationstillgång som klassificeras med hög relevans
Om en informationstillgång förändras genom att klassificeras med hög relevans ska detta utan dröjsmål granskas av ett ackrediterat organ (6 kap 2 § andra stycket SIFS 2022:3). En sådan granskning behöver inte göras om licenshavaren har en intern funktion som hanterar kvalitetssäkringen av förändringen enligt 6 kap. 3 § SIFS 2022:3.
Förändring av informationstillgång som klassificeras med viss relevans
Om en informationstillgång förändras genom att klassificeras med viss relevans ska det ackrediterade organet granska detta i samband med certifiering som ska förnyas var tolfte månad (se 2 kap. 3 § första stycket och 6 kap. 2 § andra stycket SIFS 2022:3).
6. Vad omfattar spelsystemet och var ska den vara placerat?
Av 16 kap. 2 § spellagen (2018:1138) framgår att licenshavarens spelsystem ska vara placerat i Sverige. Av 2 kap. 3 § 17 spellagen framgår vad som avses med spelsystem. I licensansökan ska det anges var spelsystemet finns placerat. Myndigheten får meddela undantag från det kravet under vissa förutsättningar som står angivet i nämnda paragraf. Det är sökanden själv som måste begära det undantaget. Det görs i samband med ansökan om licens hos Spelinspektionen.
Den som ansöker om licens och även ansökt om ett sådant undantag som avses i 16 kap. 2 § andra stycket spellagen behöver ange att en sådan möjlighet finns någonstans i Sverige. Spelinspektionen önskar inte åtkomst till hela spelsystemet 24 timmar om dygnet, åtkomsten sker på begäran av Spelinspektionen.
7. Kan man ansöka om flera spelsidor på samma licens?
Av 3 kap. spellagen (2018:1138) framgår under vilka förutsättningar en licens krävs. Av 4 kap. 1–3 §§ spellagen framgår under vilka förutsättningar en licens får beviljas.
Den som ansöker om licens ska i licensansökan ange på vilka webbplatser spel kommer att tillhandahållas.
8. Finns det sådana avtal med andra länder som avses i 16 kap. 2 § spellagen?
Enligt 16 kap. 2 § ska licenshavarens spelsystem vara placerat i Sverige. Spelmyndigheten får meddela undantag från kravet i första stycket bl.a. om licenshavaren har tillåtelse att erbjuda spel i ett annat land där en offentlig myndighet övervakar licenshavarens tillhandahållande av spel och denna myndighet har ingått avtal med spelmyndigheten om tillsyn av licenshavarens tillhandahållande av spel i Sverige.
Spelinspektionen har i dagsläget (oktober 2020) ingått sådana avtal som avses i bestämmelsen med tillsynsmyndigheter i Storbritannien, Gibraltar, Malta och Nederländerna.
9. Vilka omfattas av prövningen enligt 4 kap. 3 § spellagen?
Även juridiska personer som har ett kvalificerat innehav i sökanden omfattas av Spelinspektionens prövning i vissa delar. Detsamma gäller de personer som sitter i styrelsen och ledningen i de juridiska personerna. Styrelse och ledningspersoner i sökanden prövas också. Detta framgår av 4 kap. 3 § spellagen.
Med kvalificerat innehav menas ett direkt eller indirekt ägande i ett företag, om innehavet beräknat på det sätt som anges i 5 a § lagen (2004:294) om bank- och finansieringsrörelse representerar tio procent eller mer av kapitalet eller av samtliga röster eller annars möjliggör ett väsentligt inflytande över ledningen av företaget.
För alla sådana företag och personer som sitter i styrelsen eller ledningen för ett sådant företag ska särskilda bilagor till ansökningsblanketterna ges in. Dessutom ska ett antal handlingar bifogas.
Av 2 kap. 2 § spelförordningen framgår det vilka som anses ingå i sökandens ledning. Dessa är
- verkställande och vice verkställande direktör eller någon annan som är ansvarig för driften av verksamheten,
- bolagsman, komplementär och kommanditdelägare,
- firmatecknare och prokurist,
- förvaltare av stiftelse,
- den som ansvarar för ekonomin,
- den som ansvarar för att regler följs
- den som ansvarar för spelprogramvaran och driften av spelet,
- den som ansvarar för it-säkerheten,
- den som ansvarar för systemändringar, och
- den som ansvarar för frågor som rör åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Med ledningspersoner i den juridiska personen som har ett kvalificerat innehav avses, enligt Spelinspektionen, beroende på bolagsform, följande personer
- styrelseledamöter,
- styrelsesuppleant,
- verkställande direktör,
- vice verkställande direktör,
- bolagsmän,
- ledningspersoner i bolagsmän som är juridiska personer,
- komplementärer,
- kommanditdelägare,
- externa/särskilda firmatecknare,
- prokurister, och
- ledningspersoner i juridiska personer som förvaltar stiftelser.
10. Krav på representant i Sverige för licenshavare utanför EES
En licenshavare som är bosatt eller etablerad i ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) ska ha en fysisk representant som är bosatt i Sverige. Licenshavaren ska utfärda fullmakt för representanten att i alla frågor som rör verksamheten enligt licensen företräda licenshavaren inför svenska myndigheter.
11. Kan en sökande lämna konfidentiell information i ansökningsmaterialet, till exempel affärshemligheter?
Att handlingar anses innefatta affärshemligheter utgör inte grund för att inte lämna in dem vid ansökan om licens. Sökanden bör i ansökan ange vilka handlingar som denne anser ska omfattas av sekretess enligt 30 kap. 23 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) eller annan sekretessbestämmelse. Ange i sådana fall på vilket sätt ni anser att företaget kan lida skada om uppgifterna lämnas ut. Spelinspektionen kommer dock att göra en bedömning om vissa uppgifter omfattas av sekretess i varje enskilt fall då en begäran om utlämnande av allmän handling prövas.
Spelinspektionen kan inte garantera sekretess då myndighetens beslut om sekretess kan överklagas till kammarrätten.
12. Vad avses med internationellt samarbete?
Enligt 11 kap. 1 § spellagen (2018:1138) och 9 kap 1 § spelförordningen (2018:1475) är internationella samarbeten möjliga under vissa förutsättningar. Ett internationellt samarbete som avses i kapitel 11 spellagen är ett samarbete mellan två spelbolag. Det svenska regelverket måste alltid följas.
Ett internationellt samarbete är möjligt med en organisation eller ett företag i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) under förutsättning att licenshavarens samarbetspartner har motsvarande tillstånd/licens till spelet i det aktuella landet. Samarbetspartnern måste även ha rätt enligt sitt tillstånd/licens att samarbeta internationellt. Licenshavaren ska även intyga att den internationella samarbetspartnern uppfyller de tekniska krav som fastställts enligt 16 kap. spellagen eller motsvarande krav samt att samarbetspartnern uppfyller kraven i penningtvättslagen (2017:630) eller likvärdiga krav som garanterar att motsvarande skydd mot penningtvätt och finansiering av terrorism uppnås.
En ansökan om internationellt samarbete görs i samband med licensansökan och prövas av Spelinspektionen.
13. Kan spelleverantörer söka tillstånd för spelprogramvara (B2B) i Sverige?
De aktörer som tillverkar, tillhandahåller, installerar och/eller ändrar spelprogramvara som används vid tillhandahållande av onlinespel enligt 7 kap. och 8 kap. spellagen måste ha tillstånd för spelprogramvara (B2B) från och med 1 juli 2023.
14. Kommer endast ett begränsat antal licenser att utfärdas i Sverige?
Antalet licenser för de olika formerna av spel är obegränsat men det finns gränser för hur många värdeautomater som får ställas ut.
15. Är det möjligt att få en licens automatiskt om jag redan har en spellicens utfärdad av ett annat EU/EES-land?
Nej, allt spel som riktar sig mot svenska konsumenter kräver en licens utfärdad av Spelinspektionen. Det är dock möjligt för en organisation eller ett företag som tillhandahåller spel i ett annat land inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet att, tillsammans med en innehavare av en svensk licens, tillhandahålla vissa gemensamma spel.
16. Måste licenshavaren ha sin webbplats registrerad under toppdomänen ”.se”?
Nej något sådant krav finns inte.