Lotteriinspektionen får många frågor kring ett lotteri som kallar sig Garantilotto som säljs främst via telefonförsäljning. Detta lotteri saknar tillstånd i Sverige vilket innebär att det bland annat står utan tillsyn från svenska myndigheter som kan granska att dragningar sker på ett korrekt sätt och att vinster betalas ut.
Vanliga frågor vi får om liknande lotterier
Fråga:
”Säljaren uppgav att jag blivit utvald till en final - det enda jag måste göra är att teckna en prenumeration på tre månader. Är det ett seriöst lotteri?”
Svar:
Dessa lotterier har inte tillstånd att anordna lotteri i Sverige. Lotteriinspektionen kan därför inte kontrollera att dragningar genomförs på korrekt sätt eller att vinster betalas ut från lotteriet.
Fråga:
”Jag känner mig lurad av dessa lotterier då jag lurats att betala in pengar till lotteriet. Vart kan jag vända mig?”
Svar:
Varje enskild person bör vända sig till polisen och göra en polisanmälan vid misstanke om bedrägeri/försök till bedrägeri.
Fråga:
"Jag har fått en faktura från lotteriet. Kan jag låta bli att betala den då verksamheten verkar oseriös?”
Svar:
Du har möjlighet att bestrida fakturan du fått på varor eller tjänster som du inte har beställt. På webbplatsen Hallå Konsument som drivs av Konsumentverket kan du läsa mer om hur du går till väga och vad du ska tänka på. Du kan också vända dig till konsumentvägledningen i din kommun för att höra hur du ska göra.
Länk till aktuell sida på Hallå konsument: http://www.hallakonsument.se/aktuellt/2015/ny-varning-for-lotterikoncept/