För att öka kännedomen om svensk spellicens lanserar Spelinspektionen en ny kampanj med titeln "Onödigt spännande". Kampanjen, som består av två animerade filmer, har ett enkelt utseende som lätt känns igen och syftar till att engagera och informera konsumenter samt driva trafik till en informationssida på Spelinspektionen.se om svensk spellicens. Inledningsvis går kampanjen i sociala kanaler med start innan jul 2024.
– Att bygga kännedom och förändra beteenden är ett långsiktigt arbete. Vi tror på ett koncept som kan fungera och utvecklas över tid. Med det animerade formatet kan vi kommunicera snabbt och tydligt, säger Yvonne Hejdenberg, kommunikationschef på Spelinspektionen.
Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om varför man ska välja spelbolag med svensk spellicens och riskerna med att spela på sidor som inte har sådan licens. Kampanjen inleds i december och fortsätter periodvis under 2025.
Därför ska du välja spelbolag med svensk licens.