Publicerad: 2023-06-28

Spelbolagens bruttokostnader för köp av reklam i traditionella medier under 2022 uppgick till 3,4 miljarder kronor. Det är en nedgång från föregående år med 600 miljoner kronor (15 %). Siffrorna är så kallade bruttoreklaminvesteringar, vilket betyder att eventuella  rabatter inte är inkluderade.

Spelbolagens köp av spelreklam i traditionella medier i Sverige 2016-2022 (bruttokostnader miljarder kronor)

Spelföretagens köp av spelreklam i traditionella medier i Sverige 2016-2022 (bruttokostnader miljarder kronor År 2016=3,8, 2017=5,6, 2018=7,3, 2019=5,7, 2020=3,7, 2021=4,0, 2022=3,4

Fördelning vid köp av reklam för spel

Per spelform

Kasino, främst online 30 %
Vadhållning, ej hästar 28 %
Lotterier, nummerspel 26 %
Vadhållning på hästar 12 %
Bingo främst online 4 %


Mätningen gäller framför allt köp av spelreklam i traditionella medier som tryckt press, tv, radio och utomhusreklam, men även köp i vissa digitala medier ingår. Den gäller inte köp av spelreklam i digitala medier som sociala nätverk, sökordsannonsering och online video.