Spelbolagens bruttokostnader för köp av reklam i traditionella medier under 2022 uppgick till 3,4 miljarder kronor. Det är en nedgång från föregående år med 600 miljoner kronor (15 %). Siffrorna är så kallade bruttoreklaminvesteringar, vilket betyder att eventuella rabatter inte är inkluderade.
Spelbolagens köp av spelreklam i traditionella medier i Sverige 2016-2022 (bruttokostnader miljarder kronor)
Fördelning vid köp av reklam för spel
Per spelform
Kasino, främst online 30 %
Vadhållning, ej hästar 28 %
Lotterier, nummerspel 26 %
Vadhållning på hästar 12 %
Bingo främst online 4 %
Mätningen gäller framför allt köp av spelreklam i traditionella medier som tryckt press, tv, radio och utomhusreklam, men även köp i vissa digitala medier ingår. Den gäller inte köp av spelreklam i digitala medier som sociala nätverk, sökordsannonsering och online video.