Spelpaus.se är en tjänst för alla som vill stänga av sig från spel om pengar, för en kortare eller längre tid. Det vill Spelinspektionen att fler ska känna till och lanserar därför en kampanj som kommer att synas i tv under fyra veckor samt på flera webbplatser och i sociala medier.
Den svenska spelmarknaden omreglerades den 1 januari 2019 med syftet att stärka konsumentskyddet. En viktig del var införandet av det nationella avstängningssystemet Spelpaus.se som snabbt hittades av många som ville stänga av sig från spel.
- Efter ett knappt år kände hälften av alla spelare till Spelpaus.se. Det är bra, men inte tillräckligt bra. Den som tappar kontrollen över sitt spelande, eller av annat skäl vill undvika spel, ska veta att det finns ett bra verktyg hos Spelinspektionen, säger myndighetens kommunikationschef Anders Sims.
I samband med utbrottet av Covid-19 blev det extra angeläget att göra Spelpaus.se mer känt. Spelinspektionen fick i uppdrag av regeringen att väsentligt öka allmänhetens kunskap om möjligheten att stänga av sig från spel.
Måndag 15 juni inleds kampanjen som består av sju olika budskap, varav tre visas som reklamfilmer i tv.
- Med den här satsningen vill vi framförallt informera om att Spelpaus.se finns, men även uppmärksamma människor på olika beteenden som kan vara tecken på spelproblem, till exempel att man spelar i smyg, säger Anders Sims.
Den som såg Spelinspektionens informationskampanj om den nya spellagen i vintras kommer att känna igen sig. Den här kampanjen bygger på samma visuella uttryck.
Fakta Spelpaus.se
- På Spelpaus.se stänger man av sig från allt spel om pengar som kräver registrering hos de spelbolag som har licens i Sverige.
- Över 52 000 personer är avstängda från spel just nu.
Mer information om Spelpaus.se och kampanjen.
Stäng av dig från spel på Spelpaus.se
Kontaktpersoner på Spelinspektionen:
Anders Sims, kommunikationschef, anders.sims@spelinspektionen.se 076-533 01 67
My Hamrén, pressansvarig, My.hamren@spelinspektionen.se 076-533 01 74